Wednesday, July 29, 2009

H1N1(3)

Bismillah walhamduliLLAH..

Assalamualaikum warahmatuLLAH..

Semakin hari, semakin bertambah jumlah pesakit, orang yang demam, batuk, muntah-muntah dan sebagainya. Bertambah juga universiti tempatan ditutup, diberikan cuti dan dikuarantin(termasuk UPSI yang diisytihar kuarantin pada 1.00am 29/7/09, dan terbaru UPSI akan ditutup daripada 29 julai-9 ogos) sebagai langkah berjaga-jaga.

Pernah tak kita terfikir kenapa Allah menimpakan influenza ini?..tepuk dada tanya iman...jawapannya tidak lain dan tidak bukan adalah kerana bala ALLAH ke atas hambaNYA atas kemungkaran, kezaliman dan kemaksiatan yang dilakukan dan juga sebagai kifarah atas dosa-dosa tersebut.

Di riwayatkan bahawa ketika turun ayat : Man ya’mal suuán yujza bihi
( Siapa yang berbuat dosa pasti dibalas menurut dosa itu. ) Abu Bakar r.a. berkata : Ya Rasulullah , bagaimana akan dapat bergembira setelah ayat ini ? Rasulullah s.a.w. menjawab : Semoga Allah mengampunkan bagimu hai Abu Bakar.

Hai Abu Bakar ! Tidakkah kau sakit, tidakkah kau menderita kerana gangguan, tidakkah kau lelah, tidakkah kau berduka-cita, maka itu semua dari apa yang akan di balas.( Semua yang terkena padamu adalah sebagai penebus dosa ( Kifarah ).

Ali bin Abi Thalib r.a. berkata : Ketika ayat ini turun maka Nabi s.a.w. keluar dan bersabda yang bermaksud : Telah turun kepada Ku ayat yang bagi ummat-Ku lebih baik dari mendapat dunia seisinya, Lalu Nabi s.a.w. membaca : Man ya’mal suuán yujza bihi. ( Sesiapa berbuat dosa pasti dibalas menurut dosa itu. ) Kemudian Nabi s.a.w. bersabda yang bermaksud “Sesungguhnya seorang hamba jika berbuat dosa, lalu menderita bala’ dunia, maka Allah tidak akan menyiksanya kedua kali.( Ya’ni kemurahan Allah tidak menyeksa hambanya dua kali ).


Fikir-fikirkanlah..betapa mendadaknya gejala sosial di negara kita sekarang, dan xmustahil penyakit dan virus ini sebagai kifarah atas dosa-dosa..

Abul-Laits Assamarqandi meriwayatkan dengan sanad dari Ibnu Abbas r.a . Rasulullah SAW bersabda maksudnya :
Hai anak !Sukakah saya ajarkan kpd mu beberapa kalimat semoga Allah memberi man faat bagimu. Jawab Ibnu Abbas : Baiklah ya Rasulullah. Nabi s.a.w. bersabda :Jagalah perintah Allah nescaya Allah menjaga mu, dan jagalah larangan Allah kerana Allah selalu dihadapanmu, dekatkanlah diri kepada Allah diwaktu ringan dan senang, nescaya Allah menolongmu diwaktu kesukaran, Jika engkau minta maka mintalah kepada Allah, dan jika engkau minta tolong maka mintalah tolong dengan Allah. Telah kering apa yang telah ditulis oleh kalam dalam LAUH MAHFUDH tentang apa yang terjadi hingga hari qiyamat.Maka jika ada makhluk akan berbuat sesuatu yang berguna bagimu yang tidak ditakdirkan Allah bagimu,mereka tidak dapat berbuat itu, Demikian pula jika mereka berusaha akan mengganggu engkau dgn sesuatu yang tidak ditakdirkan Allah atasmu,tidak dapatr mereka berbuat itu. Beramallah kepada Allah dengan syukur dan yakin dan ketahuilah bahawa sabar menghadapi sesuatu yang tidak menyenangkan itu sangat baik. Dan kemenangan ituberserta kesabaran, Dan kelapangn itu berserta kesukaran Dan bahawasanya tiap-tiap kesukaran itu pasti akan ada kelapangan dan keringanan…


Dan juga peringatan buat kita semua, supaya bersangka baik (Husnu dzon) dengan ALLAH..
Marilah sama-sama kita mengesan, menganalisis, mengenalpasti, memuhasabah diri kita, bagaimana hubungan kita dengan ALLAH (Hablum minaLLAH) dan supaya sabar dengan ujian ALLAH, dan itu adalah tandanya ALLAH sayang kepada hambaNYA.

1) Jika si kaya berkata : Kekayaan itulah yang menyebabkan aku sibuk sehingga tidak sempat ibadah. Maka dijawab : Enkau tidak lebih kaya dari Sulaiman a.s. tetapi kekayaannya tidak melupakannya dari ibadah.
2) Jika hamba sahaya berkata : Kerana saya sebagai hamba sahaya maka tidak dapat bebas beribadah kepada Mu. Maka dijawab : Yusuf a.s. menjadi hamba sahaya tetapi kehambaannya tidak menghalangi untuk melakukan ibadah.

3) Jika si miskin berkata : Kemiskinanku itulah yang menghalangi aku dari beribadah kepada Mu. Maka dijawab : Engkau tidak lebih miskin dari Isa a.s. Tetapi Isa tidak terhalang dari melakukan beribadah.
4) Jika si sakit berkata : Penyakitku itulah yang menghalangi aku untuk beribadah. Maka dijawab : Penyakitmu tidak lebih berat dari penyakit Ayyub a.s., Tetapi ia tidak terhalang untuk beribadah kepada Ku.

Sehingga tidak ada alasan bagi orang yang akan beralasan di sisi Allah pada hari qiamat…

waLLAHu Taala 'a'lam...

Related Posts with Thumbnails

DOWNLOAD BAHAN ILMIAH

حيا بالعربية

محادثة
@ يـَــا عـَــائِــشـَــة ُ، هـَـٰــذِهِ صـَــدِيـْــقـَــتـِــى خـَــدِيـْــجـَــة

@ Hai Aisyah, ini temanku Khadijah.

& أ َهـْــلاً وَسـَــهـْــلاً، كـَــيـْــفَ حـَــالـُــكِ يـَــا خـَــدِيـْــجـَــة

& Semoga anda menjadi keluarga kami dengan segala kemudahan, bagaimana khabarmu hai Khadijah?

@ أ َنـَــا بـِــخـَــيـْــر ٍ اَلـْــحـَــمـْــدُ لـِــلـَّــه، وَمـَــا اسـْــمُــكِ؟

@ Saya baik alhamdulillah, siapakah nama awak?

& إ ِسـْــمـِــى مـَــرْيـَــمُ بـِــنـْــت ُ الـْــحـَــاج ِ حـَــسـَــنْ

& Nama saya Maryam binti Haji Hasan.

@ مـَــا شـَــاءَ الله إ ِسـْــمٌ جـَــمـِــيـْــلٌ، أ َيـْــن َ تـَــسـْــكـُــنـِــيـْــن َ يـَــا مـَــرْيـَــمُ؟

@ Masya Allah nama yang bagus, di manakah awak tinggal hai Maryam?

& أ َسـْــكـُــن ُ فـِى رَقـْــم ِ ٤٨ مـِــنْ شـَــار ِع ِ مـِــيـْــلاَوَاتـِــىْ

& Saya tinggal di nombor 48 Jalan Melawati.

@ إ ِذ َن ْ بـَــيـْــتـُــكِ قــَــر ِيـْــبٌ مـِــنْ هـُــنـَــا

@ Kalau demikian rumah awak dekat sahaja dari sini.

& أ َجـَــلْ، مـِــائَــتـَــان ِ وَخـَــمـْــسـُــوْن َ مـِــتـْــرًا تـَــقـْــر ِيـْــبـًــا

& Ya, lebih kurang 250 meter dari sini.

@ هـَــلْ تـَــسـْــمـَــحـِــيـْــن َ لـِــى بـِــز ِيـَــارَتـِــكِ يـَــا مـَــرْ يـَــمُ؟

@ Apakah awak membolehkan saya mengunjungi awak hai Maryam?

& بـِــكـُــلِّ السـُّــرُوْرِ

& Dengan segala senang hati.

MARI BELAJAR BAHASA ARAB =)

BERSAMA MYKRK

ARAB MADINAH

ARAB INDO