Monday, August 17, 2009

Pendidik VS hiburan melalaikan ..

Assalamualaikum warahmatullah...

Majlis Konvokesyen ke -11 terus berlangsung seperti yang dirancangkan dan pada hari ini 13 Ogos 2009, penganjur menampilkan Faizal Tahir sebagai artis jemputan. Sangat melucukan dan memalukan apabila institusi yang bakal melahirkan pendidik menjadikan artis Faizal Tahir sebagai idola. Wajarkah??..IDOL dalam bahasa Inggeris membawa maksud patung; berhala; pujaan; orang atau benda yang terlampau disanjung. Beginilah jadinya apabila minda kita sudah ditawan dan boleh dikatakan Barat sudah berjaya menjajah pemikiran kita sekarang. Lihatlah betapa artis disanjung bahkan dijadikan sebagai idola. Mahukah guru sekalian melahirkan artis atau generasi yang rosak akhlaknya?..atau guru-guru sekalian mahu melahirkan jurutera?,peguam?,doktor? Ahli falsafah?alim ulama’? ..
jawapannya ditangan guru-guru sekalian..




Inikah idola kita????

Kesan daripada hiburan melampau inilah membuatkan bangsa kita gagal melahirkan golongan profesional, jika ada pun, hanya segelintir sahaja dan majoritinya lalai dalam alam keseronokan dunia yang hanya sementara.


Memetik kenyataan Presiden Persatuan Pengguna UPSI dalam blog peribadi beliau (http://www.myahmadfathi.blogspot.com/) yang bertajuk Minda ditawan hedonisme, pembunuh nilai intelektual pendidik yang banyak menyentuh berkaitan kesan budaya hedonisme khususnya buat bakal pendidik.


“Hedonisme berasal dari perkataan Yunani iaitu hedone bererti kesenangan (keseronokan) dan isme beerti fahaman. Lalu disimpulkan maksudnya sebagai suatu kefahaman yang dimiliki individu sehingga perilakunya dimotivasi oleh keinginan untuk mencapai keseronokan iaitu hedone yang perkembangan selanjutnya menyebabkan seseorang mengambil jalan keseronokan dan mengelakkan kesusahan dan kesengsaraan.

Ramai menggunakan hujah bahawa hiburan dalam bentuk konsert seperti semalam bukanlah sesuatu melampau. Saya tidak mahu menghuraikan perihal itu namun sebaliknya apa yang mahu dinyatakan ialah kesan keatas pemikiran dari budaya tersebut menyebabkan berlaku doktrin terhadap budaya dan pemikiran untuk mengambil kesenangan dan takut serta mengelakkan dari mengambil kesusahan. Sejak beradanya saya selama dua tahun di UPSI ini , budaya (konsert) ini berterusan setiap tahun dan sesi konvokesyen sehingga hari ini. Maknanya doktrin (konsert) ini sudah agak lama bertapak dan sudah menjadi budaya.

Hasil doktrin untuk sentiasa berada dalam keselesaan, mendengar muzik, bersantai, ber ’couple’, berkonsert, maka natijahnya melahirkan golongan yang mewah dan sentiasa selesa dengan kehidupan. Minda tawanan seperti ini akan mengakibatkan seseorang itu seakan-akan ular sawa yang kekenyangan lantas duduk berlingkar tanpa menghiraukan sekelilingnya’.
Jika kita predicting the future (anggarkan masa depan) apa yang akan berlaku jika minda tawanan hedonisme ini berada disekolah yang beraksi sebagai seorang guru? Lantas minda untuk membebaskan diri dari kesusahan ini akan diteruskan akibat doktrin hedonisme di universiti sudah menawan pemikiran mereka.

Lalu, natijahnya sikap tidak peduli itu timbul, asalkan aku selesa dapat gaji, biarkan pelajar mahu jadi apa sekali pun. Kesedaran atau consciousness tidak lagi wujud dalam minda untuk membebaskan remaja dari keruntuhan sosial pemikiran kerosakan akhlaq yang menggebu-gebu kini. Penangan budaya seronok ini amat dashyat dan kesannya bukan bersifat fizikal tetapi sebaliknya berbentuk pemikiran.

Kerana hakikat untuk membebaskan pelajar dari masalah sosial memerlukan pengorbanan yang tinggi, terpaksa sentiasa dalam kesusahan, membebaskan diri dari keseronokan dan terkadang mengorbankan kewangan. Kerana tidak cukup seorang guru hanya menjadi seorang pengajar tetap bukan pendidik.
Lalu akibat pemikiran hedonis ini, lahirlah guru yang senantiasa mengelak dari kesusahan mendidik maka kesannya lahirlah pelajar yang pandai tetapi tiada nilai (akhlaq atau moral), lahirlah pelajar yang semakin meningkat gejala sosialnya dari hari ke hari. Masakan seorang guru yang mindanya juga hedonis mampu melahirkan pelajar yang baik! Tidak logik kan .”



Bersama-sama kita fikirkan dan memartabatkan profesion perguruan.

Wassalam.


(Klik untuk baca selanjutnya)
Related Posts with Thumbnails

DOWNLOAD BAHAN ILMIAH

حيا بالعربية

محادثة
@ يـَــا عـَــائِــشـَــة ُ، هـَـٰــذِهِ صـَــدِيـْــقـَــتـِــى خـَــدِيـْــجـَــة

@ Hai Aisyah, ini temanku Khadijah.

& أ َهـْــلاً وَسـَــهـْــلاً، كـَــيـْــفَ حـَــالـُــكِ يـَــا خـَــدِيـْــجـَــة

& Semoga anda menjadi keluarga kami dengan segala kemudahan, bagaimana khabarmu hai Khadijah?

@ أ َنـَــا بـِــخـَــيـْــر ٍ اَلـْــحـَــمـْــدُ لـِــلـَّــه، وَمـَــا اسـْــمُــكِ؟

@ Saya baik alhamdulillah, siapakah nama awak?

& إ ِسـْــمـِــى مـَــرْيـَــمُ بـِــنـْــت ُ الـْــحـَــاج ِ حـَــسـَــنْ

& Nama saya Maryam binti Haji Hasan.

@ مـَــا شـَــاءَ الله إ ِسـْــمٌ جـَــمـِــيـْــلٌ، أ َيـْــن َ تـَــسـْــكـُــنـِــيـْــن َ يـَــا مـَــرْيـَــمُ؟

@ Masya Allah nama yang bagus, di manakah awak tinggal hai Maryam?

& أ َسـْــكـُــن ُ فـِى رَقـْــم ِ ٤٨ مـِــنْ شـَــار ِع ِ مـِــيـْــلاَوَاتـِــىْ

& Saya tinggal di nombor 48 Jalan Melawati.

@ إ ِذ َن ْ بـَــيـْــتـُــكِ قــَــر ِيـْــبٌ مـِــنْ هـُــنـَــا

@ Kalau demikian rumah awak dekat sahaja dari sini.

& أ َجـَــلْ، مـِــائَــتـَــان ِ وَخـَــمـْــسـُــوْن َ مـِــتـْــرًا تـَــقـْــر ِيـْــبـًــا

& Ya, lebih kurang 250 meter dari sini.

@ هـَــلْ تـَــسـْــمـَــحـِــيـْــن َ لـِــى بـِــز ِيـَــارَتـِــكِ يـَــا مـَــرْ يـَــمُ؟

@ Apakah awak membolehkan saya mengunjungi awak hai Maryam?

& بـِــكـُــلِّ السـُّــرُوْرِ

& Dengan segala senang hati.

MARI BELAJAR BAHASA ARAB =)

BERSAMA MYKRK

ARAB MADINAH

ARAB INDO