Hint TMP2013
1. PCK (Teacher knowledge)
- diagram
- intersection
2. mathematic definition
- Study of pattern
- Study of art
3. learning theories – 5 theories
- Jean piaget : focus on learning n cognitive
- Jerome : learning n cognitive
- Zoltan : direct object
4. teaching method & strategy – use table, graph
- Inductive, deductive (definition, example)
5. cooperative learning
- Definition
- Complex – STAD, JIGSAW
- Structured
6. thinking skill
- Left brain. Right brain. HOKA & HOKI
- Example
- Categorizing
7. constructivism
- Method
- Definition
8. problem solving
- Inductive & constructivism
- Polya model (4 steps)
9. multiple Intelligence
- 8 multiple
HINT TMS 3033
1. point estimate / confident interval
- Explain concepts / calculation
2. testing of hypothesis, p-value, confidence interval
- Stating & defining term, calculation
3. teting of diff. between two population
- Stating diff bet two pop.
- Testing equality of variance, testing difference
4. chi-square : goodness of fit test / test for independence / homogeneity
- Explain concepts
- Testing hypothesis
5. one way / two way ANOVA
- Describing concepts
- Analysis data using one & two way
6. correlation/ regression
- Explain concept / term
- Calculation involving test of significant for the correlation coef. ( testing the ability of the regression model.
HINT TMK 2043
1. linear model
2. nonlinear model : spread of disease
3. solving higher order ODE : use any method
4. spring mass system, circuit
5.
Hint subjek KPN 2043
Bab 1 (4 soalan)
1. definisi
2. peringkat 1 proses penilaian
3. apa teknik pengumpulan maklumat
(jwpn berkisar kepada formatif & sumatif)
· maksud & penggunaan formatif/sumatif.
4. alat2 mengumpul maklumat (ujian. Soal selidik, anekdot, senarai semak)
5. tgk skala pengukuran
Bab 2 (6 soalan)
1. klasifikasi ujian
· 2 kump-klasifikasi ujian (kuasa) – ukur kebolehan pelajar w/p diberi masa berlebihan.
· Kelajuan
· Diagnosis
2. jenis2 ujian
· tumpuan pada ujian pencapaian & kecerdasan
· ujian diagnosis
· ujian aptitude
· ujian sumatif & formatif
· rujuk norma & criteria
· ujian objektif, subjektif
· ujian daya kepantasan
Bab 3: Taksonomi Bloom (3 item)
- pengasas
- tahun berapa diperkenalkan
- apa sebenarnya yang ada dalam taksonomi
- apa yg nak dibawa oleh taksonomi
- apakah domain TB . (kena beza tiap satu)
- apa JPU & tujuan
- bentuk JPU & pembinaan JPU
Bab 4 : (penggubalan item) – 4 soalan
1. langkah2 penggubalan item
2. penggubalan item objektif – step
- bagaimana menggubal soalan subjektif & objektif
Bab 5 (7 item)
3 item berkait dengan konsep kebolehpercayaan
1. uji ulang uji
2. ujian bentuk setara
3. fakta2 yg boleh mempengaruhi kebolehpercayaan
3 item berkait kesahan
1. evidence2 kesahan : kand.&criteria
2. faktor2 yg mempengaruhi kesahan
3. keobjektifan – maksud, apa keperluan
4. mengapa keobjektifan perlu dalam membina ujian
Bab 6 ( 6 item)
· konsep pengiraan & keg.taburan kekerapan, ogif, polygon, percentile + pangkatan, mod+min+median, sisihan piawai + julat
3 item berkaitan skor z & skor t
1. graf normal, dimana duduk z n t
2. apakah kegunaan skor z & t
3. kena tahu, membandingkan apakah kegunaannya
Bab 7 : pemarkahan & p'gredan ( 3item)
· soalan berkaitan holistic & analitik
· rujukan norma & criteria
Bab 8 : analisis item
1. Indeks kesukaran
2. indeks diskriminasi – beza kedua2 & kegunaannya
3. keberkesanan pengganggu / pengacau
-apakah ciri2 nak jadi pengacau yg berkesan
Bab 9 (pentaksiran alternatif)
1. persembahan & autentik – konsep&definisi
2. langkah2 untuk melaksanakannya supaya penilaian x bias
3. apakah penskoran u dikenalpasti boleh diberikan kpd persembahan
portfolio
1. definisi
· penggunaan
· langkah2 utama untuk membuat portfolio
· bagaimana nak bagi skor kepada hasil kerja portfolio
Bab 10 : pelaporan kemajuan pelajar ( 1 item )
- Tujuan
- Ciri2 pelaporan yg baik
- Kaedah pelaporan –abjad & tulisan ( kebaikan & keburukan )
*bab ni senang-fokus pada 3 mainpoint- tujuan. Criteria, kaedah (so, better bace semua untuk faham)
Bab 11 : Teori Lateral (2item)
1. pengenalan – bila diperkenalkan : jwpn- 1985
2. sape yg perkenalkan
3. perbezaan ant. IRT & klasik
4. p'gunaan asas yg patut ada : 3 model (apa elemen2nya)
· teks, kesukaran, diskriminasi
* Selamat menempuh ikhtibar...
No comments:
Post a Comment